Veelgestelde vragen


De vakantie melden via mijn.vakantiestrippenkaart.nl. Wanneer u hulp nodig hebt bij het afsluiten van de verzekering, zijn wij telefonisch bereikbaar op 0512-580252.
Bij de eerste aankoop van uw Vakantiestrippenkaart, betaalt u via ideal. Indien bij het boeken van een vakantie een nieuwe strippenkaart nodig is, wordt de premie automatisch van uw rekening afgeschreven. Deze premie wordt geïncasseerd door Melching Assuradeuren.
Bij de eerste aankoop van uw Vakantiestrippenkaart, geeft u een machtiging voor automatische incasso af. Indien bij het boeken van een vakantie een nieuwe strippenkaart nodig is, wordt de premie automatisch van uw rekening afgeschreven. Deze premie wordt geïncasseerd door Melching Assuradeuren.
Dit kunt u doen door ons contactformulier in te vullen via mijn.vakantiestrippenkaart.nl. Of door een e-mail te zenden naar service@vakantiestrippenkaart.nl. Onder vermelding van uw naam, adres, woonplaats, oude IBAN nummer en nieuwe IBAN nummer.
Dit kunt u doen door de verlenging door te geven via mijn.vakantiestrippenkaart.nl.
De Vakantiestrippenkaart is geldig voor huisgenoten en uitwonende studerende kinderen tot 27 jaar, van de verzekeringnemer.
Iedere huisgenoot kan afzonderlijk een reisverzekering boeken op de Vakantiestrippenkaart. U boekt dan voor ieder lid de reis apart. U krijgt dan ook voor ieder lid een apart boekingsnummer.
Dit is enkel mogelijk voor studerende kinderen tot 27 jaar, welke voor de studie uitwonend zijn.
Andere niet-huisgenoten kunnen niet meeverzekerd worden op de Vakantiestrippenkaart. Deze niet-huisgenoten kunnen het beste een eigen vakantiestrippenkaart aanschaffen.
Kinderen tot en met 4 jaar zijn gratis meeverzekerd. Deze personen hoeven daarom niet bij het “Aantal verzekerde gezinsleden” opgegeven te worden. Ons advies is om in de omschrijving te vermelden dat de vakantie inclusief (juiste aantal) kind(eren) is jonger dan 5 jaar.
Standaard heeft de Vakantiestrippenkaart een Europadekking (Rusland tot Oeral en Kaukasus), inclusief Georgië, Armenië, Azerbeidzjan en westelijk tot en met IJsland, Madeira, de Azoren en de Canarische Eilanden. Daarnaast geldt de verzekering ook voor Cyprus en de niet-Europese landen aan de Middellandse Zee: Turkije, Marokko, Tunesië, Algerije, Egypte, Israël, Libië, Syrië en Libanon. Voor 1 strip per persoon per dag extra kunt u een Werelddekking sluiten.
De polisvoorwaarden Kortlopende Reisverzekering 015-01-12-12 van Europeesche Verzekeringen zijn van toepassing. Deze polisvoorwaarden kunt u tevens terugvinden onder het kopje “Voorwaarden”.
Voor de Vakantiestrippenkaart geldt een “Conform dekking”. De rubrieken Personenhulp, Bagage, Geld, Geneeskundige kosten en Ongevallen zijn standaard meeverzekerd. De Vakantiestrippenkaart is uit te breiden met de rubrieken Werelddekking, Skiën en snowboarden en Hulp & huur vervoermiddel.
U kunt eenmalig inloggen met uw oude postcode en vervolgens moet u uw eigen pincode opgeven. Hier kunt u uw nieuwe adresgegevens zelf invoeren. Na het opgeven van een eigen pincode heeft u uw oude postcode niet meer nodig om in te loggen.

Geef diefstal of vermissing van bagage, reisdocumenten altijd direct aan bij de politie en vraag een afschrift van het proces-verbaal. Dit is niet alleen nodig om uw schade te kunnen verhalen, maar ook om uw spullen op te sporen of te kunnen retourneren in het geval ze worden gevonden.


Bij ziekte / lichamelijk letsel
raadpleeg ter plekke een dokter en bewaar rekeningen e.d.

Bij (verkeers-)ongevallen
laat proces-verbaal opmaken en vraag getuigenverklaringen.

Bij bagageschade
bewaar de beschadigde zaken. Laat bij vermissing van vluchtbagage altijd een PIR (Property Irregularity Report) opmaken door de luchtvaartmaatschappij.

Bij mechanische schade
laat de oorzaak van het defect vaststellen bij de dichtstbijzijnde merkdealer of bonafide garage. 


Neem zo nodig contact op met de Europeesche Hulplijn. De Europeesche Hulplijn is 24 uur per dag bereikbaar op 020-6515777 (vanuit Nederland) of 003120–6515777 (vanuit het buitenland).

Na thuiskomst de schade binnen 14 dagen digitaal melden doormiddel van de button “Schades” . Tip: Op dit schadeaangifteformulier graag het klant- en boekingsnummer vermelden.



U krijgt een boekingsnummer wanneer u uw reis heeft ingevoerd. Dit is uw bevestiging. U krijgt geen schriftelijke bevestiging, wel kunt u een uitdraai maken. Het boekingsnummer heeft u nodig indien u de schade moet opgeven.


Heeft u per ongeluk een foutje gemaakt of is de situatie gewijzigd? Kies dan in het hoofdmenu voor "Wijzigen Vakantie". U kunt daar de te wijzigen vakantie selecteren, wijzigen en opnieuw opslaan.